Türk dizilerinin yurt dışına ihraç edilmesiyle birlikte, Türkiye’nin tanıtımına olumlu katkı sağlandı.
Turizmde, 2023 yılında 50 milyon turist ve 50 milyar dolarlık gelir hedefleyen Türkiye’de, dizi sektörünün, yurt dışı pazarlarına açılması, bu hedefe ulaşmada, önemli katkı sağladı.
Yaşar Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Gökçe Özdemir, televizyon dizisi sektörünün turizme yansımalarına ilişkin yaptığı değerlendirmede, film ve dizilerin, çekildiği yerin doğal ve tarihi yapısını yansıtarak, o bölgeye ilgiyi artırdığını ifade etti.
Türkiye dizilerinin turizme olan etkisinin, ilk kez 2002 yılında ‘Asmalı Konak’ yapımıyla başladığını ve bu dizinin yayınıyla birlikte Kapadokya ve Ürgüp’e ilginin büyük oranda artarak, bölgede yerli turist akını yaşandığını hatırlatan Özdemir, “Bütün tur firmaları programlarına dizinin çekildiği konağı da ekledi. ‘Asmalı Konak’ biteli 10 yılı geçmesine karşın turlar talep azalsa da halen sürüyor. Çeşitli diziler sayesinde özellikle Mardin, Gaziantep gibi şehirlerimiz de turların gözdesi oldu” dedi.
İhraç diziler yurt dışından turist çekiyor
Özdemir, son dönemde Türkiye dizi sektörünün yurt dışına ihraç edilmeye başlanmasının, gelen turist sayısı ve yeni destinasyonlar oluşmasına katkı sağladığını dile getirerek, şunları kaydetti:
“Türk dizi sektörü, 102 ülkeye binlerce saatlik dizi satıyor. Özellikle ‘Muhteşem Yüzyıl’ gibi diziler, Balkanlar ve Arap ülkelerinden ülkemize olan turizm talebini olumlu etkiledi. Türk dizilerinin satıldığı ülkelerden Türkiye’ye yüzde 15 civarında turist artışı yaşandı. Örneğin 2 yıl önce yaklaşık 35 bin Arap turistin ziyaret ettiği Doğu Karadeniz’i 2013 yılı itibariyle 170 bin Arap turist gezdi. Bosna Hersek, Hırvatistan, Kosova, Makedonya ve Sırbistan gibi Balkan ülkelerinden Türkiye’ye yapılan uçak bileti aramalarının neredeyse 2 katına çıktığı gözleniyor. Bir tur firması, Lübnan’daki turizm fuarına katıldığında, dizi turu isteğiyle karşılaşabiliyor. Bu nedenle 3 günlük İstanbul turları düzenleniyor ve dizilerin çekildiği mekanlar gezdiriliyor. Hava yolu şirketleri de benzer açıklamalarla ‘dizi turlarının doluluk oranlarını artırdığını’ söylüyor.”
Türkiye’de çekilen Holywood filmleri yeni umut
Turizmin gelişmesinde, uluslararası film sektörünün de büyük fırsat olduğunu ve özelikle Holywood filmlerine platoluk yapan ülkelerin turizminin bir anda geliştiğine işaret etti.
Filmlerin, bir ülkenin turizmdeki küresel imajını etkileme gücüne sahip olduğunu ifade eden Özdemir, şunları söyledi:
“Çok sayıda yerel hükümet ve turizm otoritesi, yabancı ve yerli yapımcıları, dizilerle filmleri kendi bölgelerinde çekmek için ikna etmeye çalışıyor. Filmlerin ve televizyon dizilerinin turizm ve ekonomik açıdan sağladıkları kazanç çok büyük rakamlara ulaştı. ‘Yüzüklerin Efendisi’ filminin Yeni Zelanda’da yarattığı ekonomik değer 2 milyar dolar. Bu film sayesinde Yeni Zelanda’ya gelen ziyaretçi sayısı yüzde 50’lik bir artışla 2,4 milyona ulaştı. ‘Cesur Yürek’ filminin ardından İskoçya’daki Wallace Anıtı’nın ziyaretçi sayısı yüzde 300 arttı. Yine, ‘Görevimiz Tehlike 2’ filminin ardından 2000 yılında Sydney’deki milli parkların ziyaretinde yüzde 200 artış yaşandı. İngiltere’deki bir araştırmaya göre, İngilizlerin yüzde 80’i sinemada gördükleri destinasyonlara gitme eğiliminde. Türkiye için de burada çekilmese de Brad Pitt’in başrolünde oynadığı ‘Truva’ filminin ve heykelin kente getirilmesinin etkisiyle o dönemde Çanakkale’nin turist sayısı yüzde 73 arttı. Bu rakamlar film ve dizilerin turizm için ne kadar önemli bir fırsat olduğunu ortaya koyuyor.”
Özdemir, Tüirkiye’nin bu alanda özellikle son dönemde önemli bir fırsatı yakaladığını ve kültür zenginlikleri, tarihi, doğasıyla dev bütçeli, ünlü isimlerin rol aldığı Hollywood filmlerinin platosu haline geldiğini belirtti.
Türkiye’nin 2011 yılından itibaren gişe hasılatı 1 milyar dolar gişe hasılatını geçen ‘Skyfall’, en iyi film Oscar’ını alan ‘Argo’ ve ‘Taken 2’ ile son olarak Russell Crowe’un başrolünü ve yönetmenliğini üstlendiği ‘The Water Diviner’ filminin de yer aldığı toplam 18 yabancı filmin çekimlerine ev sahipliği yaptığına dikkati çeken Özdemir, “Bu,Türkiye’nin tanıtımı için büyük önem taşıyor. İmaj, turizm endüstrisinde hayati öneme sahip kavram. Ülke olarak bu gibi fırsatları iyi değerlendirip doğru imaj ve tanıtım stratejileri ile sinemayı aynı Yeni Zelanda’nın yaptığı gibi lehimize bir turizm fırsatına çevirebiliriz” dedi.